Naised dokumentaalfilmis 1960-80ndatel

Naised dokumentaalfilmis 1960-80ndatel

Naistepäeva puhul tõstame esile ja tunnustame Eesti naisdokumentaliste, kes kujundasid filmikunsti arengut 1960 - 80ndatel aastatel – ajajärgul, mida võib pidada omamoodi ärkamisajaks Eesti dokumentalistikas. See oli loominguline ja katsetustele avatud periood, mis eelnes perestroikale ja Eesti iseseisvuse taastamisele. Just selleks ajaks olid paljud tulevased filmitegijad omandanud hariduse Moskvas, Üleliidulises Riiklikus Kinematograafiainstituudis (VGIK), sealhulgas Valeria Anderson, Reet Kasesalu, Leida Laius, Julia Guteva-Sillart, Heli Speek ja Elo Tust. Kuigi enamik neist õppis mängufilmide režissööriks, pääses toonasel valdavalt maskuliinsel filmimaastikul täispikkade mängufilmide režissöörina tegutsema vaid Leida Laius. Teised leidsid oma väljundi kinokroonikate ja dokumentaalfilmide loomises, tuues ekraanile olulisi teemasid ja pakkudes ühiskonnale värskeid ning süvitsi minevaid vaatenurki, täiendades ja uuendades ka dokumentaalfilmi vormi.

VALERIA ANDERSON pani aluse eesti poeetilise dokumentaalfilmi koolkonnale ning oli ka üks silmapaistvamaid kriitilise publitsistika suuna teerajajaid. Tema loomingus on märkimisväärsel kohal probleemfilmid, millest mitmed pälvisid tunnustust nii iga-aastastel Balti vabariikide kui ka üleliidulistel festivalidel. Pärast õpinguid Üleriigilises Kinematograafiainstituudis (VGIK) asus ta dokumentaalfilmide režissöörina tööle Tallinna Kinostuudiosse (hiljem Tallinnfilm), kus valmisid kõik tema 29 dokumentaalfilmi ning arvukalt kinoringvaateid. Käesolevas kollektsioonis toome esile viis Andersoni lühidokumentaalfilmi. “Tere, tüdrukud!”(1962) on tõsielufilm, kus linnanoored saabuvad maatööle aiandusbrigaadi ning jälgitakse nende tegemisi kevadest sügisesse. Kunstiline tööstusdokumentaal “Kivine hällilaul” (1964) on dramaturgiliselt läbimõeldud tervik koos meisterliku heli ja originaalmuusikaga, mida kasutati dokumentaalfilmis esmakordselt. “Maailmaparandajates” (1966) uurib Anderson lühiintervjuude vormis noortelt keskkoolilõpetajatelt elu, õnne ja armastuse teemadel. “Ketrajad” (1976) on 70-ndate nõukogude naise argipäeva peegeldus, kus Balti Manufaktuuri ülekoormusega ketrajate tööprobleemid ja isiklik elu hakkavad segunema. “... ja supp saab valmis õigel ajal” (1983) keskendub ühe ettevõtte töölissöökla kollektiivi tööpäevale ja argimuredele.

REET KASESALU töötas Tallinnfilmis peamiselt kroonikafilmide režissöörina, kuid on teinud samuti dokumentaal-, vaate-, õppe- ja tellimusfilme. Teda paelusid loodus ja kunst, mis said tema filmides sageli keskseteks teemadeks. Käesolevast kollektsioonist leiab loodusfilmi  “Mets ja inimene” (1966), mille keskmes on metsavaht ja tema töö metsa kaitsmisel. Kaadritaguseid küsimusi küsib Fred Jüssi. “Naine täna” (1974) on irooniline, aga ka üllatavalt kaasaegne käsitlus naise rollist ühiskonnas. Kasesalu võrdleb mehi ja naisi erinevatel elualadel, kuid ka naise rolli ema, hoolitseja, töölisena. Siiski on filmi kritiseeritud ka tugeva propagandamaigu tõttu.

Kuigi LEIDA LAIUS on tuntud režissöörina eelkõige oma ajatute mängufilmide kaudu, siis on tema loomingus oluline koht ka dokumentaalfilmil. Kogusse on valitud kaks lühidokumentaali, mis valmisid 1970ndate keskpaigas. “Sündis inimene” (1975) ning “Lapsepõlv” (1976), milles ta käsitleb siiralt ja soojalt, aga delikaatselt teemasid nagu lapse sünd, lapsevanemate roll ja sellesse kasvamine, laste ja noorte heaolu ning pere ning keskkonna mõju noore inimese kujunemisel. Nende teemadega tegeleb ta moel või teisel ka oma mängufilmides nagu “Naerata ometi” (1985), “Varastatud kohtumine” (1988), “Ukuaru” (1973) jt.

JULIA GUTEVA-SILLART lõpetas õpingud VGIK-is dokumentaalfilmide režissöörina ning töötas karjääri jooksul nii kinoringvaadete kui ka dokumentaalfilmide režissöörina. Tema film „Ma tahaksin kodus olla“ (1977) ammutab ainest elust enesest ning jätkab mõtteliselt Leida Laiuse varasemalt käsitletud teemasid lapse kasvamisest ja inimeseks kujunemisest. Kuid Guteva-Sillarti lähenemine on süngem – ta keskendub küsimusele, mis saab lastest, kes on hüljatud või jäänud ilma vanemlikust hoolitsusest. Intervjuud lastega on liigutavad ja ehedad.

Ka HELI SPEEK lõpetas VGIK-i dokumentaalfilmide režissöörina. Tallinnfilmis töötatud aastate jooksul tegi ta peamiselt kinokroonikaid ning dokumentaalfilme, millest on kogusse valitud kaks lühivormi, mis tegelevad linnakeskkonna ning selle muutustega. “Kuku sa, kägu…” (1976) räägib sellest, kuidas Mustamäe suured paneelelamud ja Tallinna linna laienemine võtab üle väikese Kadaka küla maa ning kuidas see mõjutab kohalike eluolu. “Tänav 79” (1979) jälgib varjatud kaameraga suvist linnaelu ja -melu ning inimesi linnakeskkonnas.

VGIK-is mängufilmide režissööriks õppinud, kuid Tallinnfilmis siiski peamiselt kroonika- ja dokumentaalfilme tegema lubatud ELO TUSTI filmidest on kogus esindatud kaks lühidokumentaali: humoorika käsitlusega tolleaegset moodi ja riietumiskultuuri vaatlev “Su(u)ndorienteerumine” (1981) ning vanarahva kuukalendriga seotud kombetalitustest ja tõekspidamistest rääkiv “Kuulugu” (1984).

    Filmid

    Tere, tüdrukud!

    Hetkel toimub
    Reportaažlik pilguheit Sommerlingi nimelisse sovhoosi saabunud linnanoortest. Põhiliselt on fookuses Narvast maatööle saabunud noored, kes hakkavad tööle aiandusbrigaadis. Jälgitakse neidude töid ja tegemisi, aga ka kogu sovhoosi põllutöid kevadest sügisesse. Kaamerapilti saadab näitlejate esitatud kaadritagune tekst. Võtted varjatud kaameraga lisavad elulisust ja loomulikkust.

    Kivine hällilaul

    Hetkel toimub
    Kunstiline dokumentaalfilm raudbetoonplaatide tootmisest Tallinna tehases.

    Maailmaparandajad

    Hetkel toimub
    Noored elluastujad avaldavad oma mõtteid elust ja armastusest. Keskkooli lõputunnistuste pidulik kätteandmine ja intervjuud lõpetajate ja õpetajaga.

    Ketrajad

    Hetkel toimub
    6. veebruaril 1976 võtsid kombinaadi Balti manufaktuur kuus töötajat kohustuse töötada korraga kuuel pneumoketrusmasinal. Film jälgib naisi kõrgendatud kohustuste täitmisel tekkinud keerukas tootmissituatsioonis.

    … ja supp on valmis õigel ajal

    Hetkel toimub
    Portreefilm V. Klementi nimelise õmblustootmiskoondise töölissöökla kollektiivi muredest ja rõõmudest ning oma tööst rahuldust tundvatest ja kohusetundlikest inimestest.

    Mets ja inimene

    Hetkel toimub
    Kaua oli mets võimsam kui inimene, sõltumatu ja iseseisev. Täna on suhted muutunud. Filmitegijad jälgivad metsavahti hoole ja armastusega metsas toimetamas. Kaadritaguses dialoogis vastab ta Fred Jüssi küsimustele, arutleb inimese ja keskkonna seoste üle ning räägib inimese vastutusest metsa ees. Mets on suur väärtus ja metsavaht ise peab end üheks lüliks ahelas selle kaitsmisel.

    Naine täna

    Hetkel toimub
    Filmi autorid püüavad mõtestada naise rolli ühiskonnas 1970ndate Eestis. Võrreldakse meeste ja naiste tegevust eri elualadel, vaatluse all on naine kui ema, perekonna eest hoolitseja ja tööline, aga ka naise püüdlused ilu ja headuse poole. Olukorda kommenteerivad kergetööstuse ministri asetäitja Jüri Kraft, psühholoog Ilmar Ebber ja sotsiaalteadlane Klara Hallik.

    Sündis inimene

    Hetkel toimub
    Siia maailma tulek on oluline sündmus inimese elus, võib-olla kõige olulisem. Puhtalt ja siiralt fikseerib ekraaniteos sünnihetki, pieteeditunde ja armastusega loovad autorid neist suursündmuse. 70ndatel oli harukordne, et filmitegijad pääsesid filmima sünnitusmajja. Režissöör Leida Laiusel ja operaator Arvo Ihol see õnnestus. Enamgi veel, otsekui varjatud kaameraga filmitud kaadrid on ehedad, soojad ja inimlikult ausad.

    Lapsepõlv

    Hetkel toimub
    Mõtlik ja nukker film väikelastest, kes veedavad oma päevi või isegi nädalaid emast ja kodust eemal, olgu siis päevases lastesõimes või ööpäevarühmas. Kaamera jälgib väikeste ilmakodanike suurt kurbust ja alateadlikku püüdu võõra olukorraga kohaneda. Režissöör Leida Laius vestleb lastepäevakodu juhataja ja öökasvatajaga, kes leiavad, et päeva- ja ööhoiud ei asenda ema. Lapsed ise tunnistavad režissöörile, et nende kõige suurem unistus on pääseda koju. Film pandi algul riiulile, sest näitas kriitiliselt nõukogude süsteemi üht külge — perekonna lõhkumist.

    Ma tahaksin kodus olla

    Hetkel toimub
    Filmi teema on võetud elust enesest ja peategelased vanemliku hoolitsuseta ja hüljatud lapsed, algul miilitsa lastetoas, siis lastekodus, internaatkoolis või halvemal juhul juba noortekoloonias. Erinevas vanuses lapsed räägivad oma raskest elust. Intervjuud lastega on ehedad ja siirad.

    Kuku sa, kägu…

    Hetkel toimub
    Suurlinna uuselamurajoonid muudavad paratamatult linnalähedaste asumite endisaegset olustikku ja elanikkonna senist elustiili. Omaaegsed majad ja aiad hävitatakse, et asemele võiksid kerkida Mustamäe mitmekordsed paneelelamud. Linn vallutab kunagise Kadaka küla.

    Tänav 79

    Hetkel toimub
    Pildikesi linnamelust ja inimestest seal sees. Varjatud kaamera jälgib suvist linnaelu ja -melu ning inimesi linnakeskkonnas.

    Su(u)ndorienteerumine

    Hetkel toimub
    Humoorikas filmipala moest kui sotsiaalsest nähtusest, moe mitmetest funktsioonidest, moe ja inimese suhetest tänapäeval, aga ka moe veidrustest ja plusspooltest. Mida kantakse 1980ndatel seljas, peas ja käes ning kuidas seda kõike nõukogude aja tingimustes hankida. Moejooniste autor on kunstnik Mari Kanasaar. Diktoriteksti loeb Jüri Krjukov.

    Kuulugu

    Hetkel toimub
    Omaaegne eestlaste kuukalender ning sellega seotud uskumused ja kombestik. Filmis vahelduvad arhiivikaadrid lavastatud stseenidega, milles kujutatakse talurahva töid ja tegemisi. Jagatakse vanarahva tarkusi ja õpetusi selle kohta, milliseid töid võis teha vana kuu ajal ja milliseid noore kuu ajal.