Transport

Transport

Kollektsiooni on koondatud nii ühistranspordi kui ka individuaalsete sõidukitega seotud palasid, mis on üles võetud perioodil 1945-1966. Ühistranspordiga seotud palad on eelkõige Tallinna-põhised ja tutvustavad trammi-, bussi-, trollibussi- ning rongi uusi liine, sõidukite tootmist ja remontimistöid ning uuendusi nagu automaatsed rahalugejad bussides. Lisaks leidub nende seas ka näiteks kriitiline pala “jänestest” ühistranspordis. Meretranspordi valdkond on esindatud palaga jõelaev Lermontovist, mis liikleb Tartu-Pihkva liinil. Individuaalsete sõidukite palad keskenduvad peamiselt sõiduautodele, kuid nende hulgas on pala ka motoroller Vjatkast. Populaarseteks sõiduautomudeliteks on Moskvitš, Pobeda, Zaporožets ning Volga. Kaks pala räägivad loteriivõitjatest - 7-aastane Jüri võidab vanaema kingitud loteriipiletiga Moskvitši ning kondiitrivabriku noortöötaja Heino võidab samuti loteriiga Volga. Treial Arkadi aga ei jää lootma loteriivõidule ning ehitab ise pojale miniauto, mis võtab sisse lausa 15 km/h. Samuti on põnev jälgida pala meistrivõistlustest autojuhtimisoskustes - võetakse mõõtu täpsussõidus ning eeskirjade tundmises.

    Edastused

    Viljandi Autotranspordibaas

    Hetkel toimub
    On talvine hommik Viljandi bussijaama juures Tallinna ja Vaksali tänava ristmikul. Bussid võtavad reisijad peale ja asuvad teele. Õhtuhämaruses saabuvad bussid Viljandi Autotranspordibaasi, kus neile tehakse profülaktilist remonti. Enne töökotta sõitmist sulatatakse sooja veejoaga bussile ladestunud jää ja lumi. Mehaanik Arne Visnap remondib ja õlitab bussi. Hüdraulilise tõstuki abil saab autobussi õhku tõsta. Hommikuks on kõik bussid jälle sõiduvalmis.

    Valmis väikeauto Tartu

    Hetkel toimub
    Tartu autoremonditehas on valmis saanud uue kaubaveo väikeauto Tartu, mille autoriteks on meister Leben, peakonstruktor Medvedjev, lukksepp Kull ja konstruktor Voolaid. Mehed tutvustavad uut autot, mis on tublisti mahukam kaubaveoautost Moskvitš. Laadimistöid hõlbustavad laiad küljeuksed. Väikemasinast oodatakse peagi Tartu nimele hea kuulsuse võitmist kõigil kodumaa teedel.

    Uute trammivagunite ehitus

    Hetkel toimub
    Tallinna Kopli trammiliini vagunitele tehakse enne liinile sõitmist viimistlustöid. Uue Kopli trammiliini tõttu vajab Tallinn rohkem trammivaguneid. Kaadrid tööst: töölised paigaldavad pinke, elektrik Grigorjev monteerib kontrollerit, Arnold Salujärv paneb lakke valgustit, Ralf Pauli värvib vagunit, naised pesevad aknaid. Liinile läheb kaks uut vagunit. Sel aastal lisandus Tallinna trammiparki kokku kümme uut vagunit. Kaks uut vagunit väljuvad trammidepoost ja sõidavad juba Pärnu maanteel.

    Uustulnukas mootorrataste peres

    Hetkel toimub
    Tallinna autokauplusse on müügile tulnud motoroller Vjatka. Tutvustatakse uue rolleri mugavusi. Kaadrid Tallinnas Pärnu maanteel vuravatest uutest motorolleritest.

    Uus Tartus toodetud autobuss

    Hetkel toimub
    Tartu Autoremonditehases konstrueeritud ja ehitatud uus autobuss sõidab talvisel teel ja peatub Tallinnas Võidu väljakul. Tutvustatakse bussi salongi. Konstruktorid Vello Teder ja Eugen Medvedjev jagavad bussi juures selgitusi. Tartu Autoremonditehase uued bussid hakkavad sõitma maaliinidel.

    Uus bensiinijaam

    Hetkel toimub
    Pala autode tankimisest uues bensiinijaamas Pärnu maanteel Tallinnas. Vaated Tallinna tänavatele, autod ootavad bensiinijärjekorras. Tallinnasse on juurde tulnud uusi bensiinijaamu, kuid ikka on neid vajaka. Nüüd on avatud uus moodne bensiinijaam Pärnu maanteel, kus on mitu tanklaautomaati. Just saab bensiini kätte Volga omanik.

    Uued trammid

    Hetkel toimub
    Saksa Demokraatliku Vabariigi Gotha linna tehases toodetud trammide vastuvõtmine Tallinnas. Trammivagunite asetatakse rööbastele. Uued trammid sõidavad läbi kesklinna Pärnu maantee depoosse.

    Tema võitis volga

    Hetkel toimub
    Kondiitrivabrikus Uus Kalev õpivad paljud töölisnoorte keskkoolis. Heino Junman on lõpetaja ja tööl kondiitrivabriku Uus Kalev pakkimistsehhis. Nüüd on ta 3 rubla maksnud loteriipiletiga võitnud sõiduauto Volga. Masin antakse Heino Junmanile üle ja noormees istub rooli taha. Kuna tal aga sõiduluba veel ei ole, siis istub õnnelik võitja kõrvalistmele ja ta sõidutatakse turvaliselt koju.

    Tehniline ülevaatus

    Hetkel toimub
    Autoinspektsioonis tehakse tehnilist kontrolli mootorsõidukitele. Kohal on palju autoomanikke. Inspektor arutab vanema prouaga tema auto seisukorra üle. Uuritakse ka mootorrattaid. Paljud kliendid on tõsiste nägudega, inspektorid teevad omanikele karme märkusi.

    Tallinna trammipargi taastamisel

    Hetkel toimub
    Tallinna Linna Trammi-Autobussi Trustis toimub trammivagunite remontimine. Katkised trammid, mõned lausa rusud, pargivad töökoja õuel. Töölised parandavad depoos trammivagunit. Näeme Tallinna tänavapilti sõitva trammiga.

    Tallinna trammid ja trollid

    Hetkel toimub
    Uued trammid Tallinna tänavail, kriitika trollibussiliinide aeglase rajamise kohta. Neljandal trammiliinil sõidab uus lõõtsaga tramm. Sellel Saksa Demokraatlikus Vabariigis toodetud trammil on ühtne pikk 180le inimesele mõeldud trammivagun. Trammiliin läheb mööda Tallinna kaubamajast. Trollibussi on Tallinna oodatud juba 1947. aastast. Lõpuks on esimese trolliliini rajamine jõudnud betoonpostide paigaldamiseni Sõpruse puiesteel. 18-aastane ooteaeg peaks lõppema juulis 1965.

    Tallinna trammi juubel

    Hetkel toimub
    Trammid sõidavad hommikul depoost liinile. Aastas kasutab trammi 70 miljonit sõitjat. Reisijad trammis, marsruut kulgeb Tallinna kesklinnas piki Pärnu maanteed ja Ants Laikmaa tänavat. Tallinna trammiliiklus sai alguse 75. aastat tagasi, kui 24. augustil 1888 avati esimene hobutrammiliin Kadriorust Viru tänavani. Hobune ja puurööpad - selline "konka" püsis Tallinna liikluses 30 aastat. Näidatakse arhiivifotosid ja -kaadreid trammiliikluse algusaastaist. Peale sõjapurustusi asuti rajama uusi trammiteesid. 1963. aastal on Tallinnas 36 km rööbasteed. Taas sõidetakse trammiga Pärnu maanteel, ostjad lunastavad kassast kolme kopika eest pileti.

    Täismetalsed vagunid kitsarööpalisel

    Hetkel toimub
    Poola Rahvavabariigis toodetud täismetalsetest vagunitest koostatud Tallinn-Pärnu reisirong väljub Tallinn-Väike jaamast. Need on esimesed sellised vagunid, mis liiguvad kitsarööpmelisel raudteel. Rõõmsameelne rahvas sagib perroonil, käsipagas tuleb ära anda pagasivagunisse ja siis võib vagunis istet võtta. Tallinna ja Pärnu vahemaa katab see rong kolme ja poole tunniga.

    Reportaaž. Väikemehe loteriivõit

    Hetkel toimub
    Vanaema kinkis 7-aastasele Jüri Roosaarele loteriipileti. Jüril on kodus palju mänguautosid. 15. märtsil selgus aga, et piletiga on võidetud pärisauto. Pärnulasest on saanud vabariigi noorim autoomanik. Jüri istub esiistmel ja uudistab autosalongi, aga Moskvitši rooli istub siiski ema.

    Reportaaž. Uued autod

    Hetkel toimub
    Tallinna kiirabijaama uudse konstruktsiooniga kiirabiauto suudab sõita kuni 140 kilomeetrit tunnis. Meedikud ruttavadki väljakutsele. Kiirabiauto juht näitab sisseseadet - kuidas liigub kanderaam, kui lihtsalt saab juurde tekitada lauakesega istekoha. Uus suure kandejõu ja rooli hüdrovõimendiga veoauto ZIL-130 on sõitmas Tallinna tänavatel. Vabriku Norma eksperimentaaljaoskond on müügile lasknud ka uue pedaalidega auto, millega saavad sõita väikesed lapsed.

    Raadio teel juhitav Volga

    Hetkel toimub
    Tallinna kutsekoolide õpilased ehitasid raadio teel juhitava Volga mudelauto. Tegu on väikese raadio teel juhitava Volgaga, mis ehitati meister Kalju Sildaru käe all, kes koos õpilase Vello Looveri ja insener Arvo Kabuneniga nüüd mudelautot tutvustab. Auto liigub ka magnetofonilindile kirjutatud käsu järgi. Esimene pikem sõit tehti väikese Volgaga Londoni tööstusnäitusele.

    Lermontov Emajõel

    Hetkel toimub
    Tallinlastele tuttav jõelaev Lermontov sõidab nüüd mööda Emajõge Tartu-Pihkva liinil reisilaevana. Laev möödub kiirel sõidul, reisijad Lermontovi kajutis. Jõeäärsetel elanikel ja tartlastel on laevaliiklusest palju abi.

    Kasvab töötajate heaolu

    Hetkel toimub
    Tallinna automüügi esinduskauplusse Automobiil on saabunud järjekordne partii sõiduautosid Moskvitš ja Pobeda. Ainuüksi 1953. aastal müüs kauplus töötajaile ligi 250 isiklikku autot. Tulevased ostjad on kaupluses sõiduautosid uurimas, teiste seas Mustvee rajooni Ulvi kooli õpetajad Olga ja Tamara Sepp, kes täna on tulnud siia Moskvitši ostma. Kaup tehtud ja raha kassas makstud, juhatab müüja nad autosse. Ka meditsiinitööstuse mehhaanik Alfred Sapas sõidab täna oma perekonnaga koju isiklikus autos, nii nagu paljud teised.

    Jänesed

    Hetkel toimub
    Kriitiline pala piletita sõitjaist linnaliinibussis. Tallinnas Viru väljaku bussipeatuses sisenevad reisijad bussi. Ukse juures asub piletikassa, kuhu tuleb lasta viis kopikat ning rebida endale sõidupilet. Sõitjad esitavad kontrolörile kuulekalt oma sõidupiletid, kuid on ka piletita sõitjaid. Kes ei leia kuidagi üles oma piletit, kes pole jõudnud taotleda tasuta sõidu õigust. Stanislav Novitski, Irene Blodo ja Nikolai Hohrenkov peavad maksma trahvi. Trahvi võib ka vaidlustada väitega, et laps on haige ja sõit möödapääsmatu, kuid selleks tuleb vormistada õige kuupäevaga rida dokumente.

    Isa kingitus

    Hetkel toimub
    Treial Arkadi Miku ehitab koduõues 4-aastase poja Reinuga väikest autot. Poeg pühib kapotti, isa nokitseb mootori kallal. Tegemist on Tallinna kõige väiksema autoga. Rein istub autosse ja sõidab koduõuest tänavale, lapsed jooksevad temaga kaasa. Auto on küllalt võimas, et sõita 15 kilomeetrit tunnis. Rein teeb sellega mitu tiiru, mitmekümnepealine lastekari järel. Liiklusmiilits sauaga juhatab Reinu parkimiskohale.

    Esmakordselt vabariigis. ALMAVÜ vabariiklikud meistrivõistlused autojuhtimises

    Hetkel toimub
    Tallinnas Hiiu staadionil toimuvad ALMAVÜ vabariiklikud meistrivõistlused autojuhtimises. Moskvitšid on üles rivistatud, teise rivi moodustavad autojuhid. Võisteldakse täpsussõidus ja liikluseeskirjade tundmises. Staadionil lume sees on voodi, kus „magab“ autojuht, kohe kõrval seisavad pealtvaatajad. Stardipauk „äratab“ autojuhi, kes asub aja peale tegutsema. Võistlejate edu sõltub mitte ainult kulutatud ajast, vaid ka kasutatud töövõtete täpsusest. Kaamera jälgib autojuhi võistlusteekonda: voodist välja, pintsak selga, müts pähe, jooksuga auto juurde, tankimine, täpsussõit, kohtunik kõnnib kõrval, kitsa „värava“ läbimine, kitsa rööbassilla ületamine, ümberpööramine kitsal alal, liiklusmäärustiku tundmine, finišijoone ületamine, autost välja ja kummardus. Osavaimateks autojuhtideks tunnistatakse Vsevolod Valdmets ja Kaunileid Urvik.

    Esimesed sõiduautode laenutajad

    Hetkel toimub
    Tegemist on lavastatud palaga sõiduautode laenutamisest Tallinna laenutuspunktis. Kaks kalameest hääletavad tee ääres, aga keegi neid peale ei võta. Lõpuks saavad nad siiski ühe hobuvankri peale. Mehed on jõudnud laenutuspunkti ning askeldavad uue Moskvitši ümber: proovivad istmeid, tõstavad kapotikaane üles, uurivad mootorit. Lõpuks saavad nad dokumendi ja sõidavad laenutusbaasi väravast välja.

    Esimene Zaporožets Tallinnas

    Hetkel toimub
    Talvises Tallinnas pargiäärsel tänaval on huvilised ümber piiranud sõiduauto Zaporožetsi (ZAS). Tutvutakse väikese autoga, mis on kapoti all, kus asub mootor ja milline näeb välja auto salong. Väike auto suundub liiklusse busside, veo- ja sõiduautode keskele.

    Esimene trollibuss

    Hetkel toimub
    Tallinna esimese trollibussiliini pidulik avamine. Esimese trollibussi teele saatmiseks on kõik lõpuks valmis. Tallinna Täitevkomitee esimees Johannes Undusk avab 6. juulil pidulikult linti läbi lõigates esimese trolliliini Estonia teater - Hipodroom. Linnarahvast on Estonia teatri juurde kogunenud suurel hulgal. Trollibuss teeb koos reisijatega esimese sõidu.

    Elektriraudtee Tallinn-Keila

    Hetkel toimub
    Rahvas on kogunenud Balti jaama Tallinn - Keila raudteeliini pidulikule avamisele. Aplausi saatel lõikab ministrite nõukogu esimees Aleksei Müürisepp läbi lindi, Tallinn - Keila elektrifitseeritud raudteeliin on avatud. Rong asub teele, vedurit juhib mootorijuht-instruktor Juhan Helend, sõidu teeb kaasa ka Aleksei Müürisepp kaaskonnaga. Näeme vaateid raudteele ja teeäärsele asulale. Rong jõuab Keila jaama, vastuvõtjad lehvitavad perroonil. 16 km teelõigu ja vana teemajanduse rekonstrueerimine tõi Keila Tallinnale hoopis lähemale.

    Eesrindlikud autobussijuhid

    Hetkel toimub
    Toimub erialaloeng Tallinna Autobussipargi juhtidele ja busside kontrollimine enne väljasõitu. Laua ümber istuvate bussijuhtide seas on Richard Tenson ja Peeter Pogatovka. Enne väljasõitu kontrollivad Tenson ja Pogatovka oma autobusside ZIS-154 tehnilist seisukorda ning asuvad teele. Buss sõidab Tallinna tänavatel, möödub Tornide väljakust ja Balti jaamast.

    Automaatne rahalugeja

    Hetkel toimub
    Tallinna autobussides hakkavad konduktoreid asendama automaadid. Varem tuli automaatidesse pandud tuhandeid münte lugeda käsitsi, sest pahatihti olid reisijad lasknud automaatidesse ka vanu münte ja naised, kes raha lugesid, pidid münte sorteerima. Tallinna Autobussipargi lukksepad Raimond Trimm ja August Atso ning insener Eduard Raud konstrueerisid masina, mis teeb selle töö ära: loeb raha, sorteerib mündid suuruse järgi ja registreerib tulemuse.

    Autobusse maarajoonidele

    Hetkel toimub
    Tartu autoremonditehas valmistab autobusse GZA-651. Töö autoremonditehases toimub autobussi sõrestiku monteerimisest kuni viimistlemiseni. Teodor Silm ja tema brigaad autobussi puitkarkassi monteerimas. Plekksepp Rein Punnisson autobussi karkassi plekiga katmas. Maaler Linda Rikka värvipritsiga autobussi värvimas. Näidatakse autobussi GZA-651 sisevaadet. Valminud autobussid pargivad tehase hoovis.